Kapitel 10

Mimmis mamma väckte henne vid sju tiden eftersom det var dags för skola. En ny skola dessutom. Hemskt tyckte Mimmi.

Hon hoppade in i duschen, sedan bytte hon om till sina favoritjeans och en T-shirt och sprang ner och åt frukost. Efter frukosten hade hon tio minuter på sig innan de skulle dra så hon sprang upp på sitt rum och satte upp håret i en stram tofs och tog lite mascara.

-         Mimmi, vi måste åka nu! Ropade hennes mamma nerifrån.

-         Jag kommer! Svarade hon och tog sin mobil som låg på laddning.

I bilen satt båda tysta och det tog ungefär en kvart till skolan.

-         Ha en bra dag i skolan! Sa hennes mamma när de var framme.

Mimmi mumlade något till svar och tänkte den här dagen kommer bli allt annat än bra.

Hon gick in genom dörrarna till skolan och möttes av många blickar men hon ignorerade dom helt. Hon fortsatte bara gå till rektorns expedition utan att möta någons blickar.

-         Är det du som är Mimmi? Frågade en kvinna när hon kom in på expeditionen.

-         Det är jag det! Svarade hon.

-         Välkommen hit! Hon skakade hand med henne.

-         Här har du dina böcker och skåpnycklar och hoppas du ska trivas här! Fortsatte hon och log sitt största smörleende.

Mimmi log ett litet sarkastiskt leende tillbaka och gick sedan ut från expeditionen. Hon kollade på sitt schema och såg att hon skulle börja dagen med svenska, ett ämne hon gillade som tur väl.

Hon gick in i klassrummet och alla blickar vändes mot henne.

-         Ja, just det! Har glömt att berätta att det kommer en ny tjej till klassen idag. Men välkommen Mimmi! Sa den kvinnliga läraren och log.

-         Tack så mycket! Svarade Mimmi och försökte le.

-         Vill du berätta lite om dig själv för klassen?

-         Ja visst!

Hon tvekade lite först men sen tänkte hon vad kan hända.

-         Jag heter då Mimmi och flyttade hit igår för att min pappa fick jobb här, tidigare har jag bott i Malmö och Stockholm. Jag föddes och växte upp i Malmö men flyttade till Stockholm för två år sedan. Finns inte så mycket mer att berätta!

Mimmi kollade ut på sina nya klasskamrater och såg att vissa satt och log och vissa satt och viskade, antagligen om henne. Sedan såg hon ett bekant ansikte, men hon kom inte på vem.

Hon gick mot den lediga bänken längst bak, bakom det bekanta ansiktet. Han log mot henne på vägen dit. Precis när hon satte sig  vände han sig om och sa

-         Du är Felix tjej va? Jag är Omar! Sa han.

Då slog det mig, det var Omar i Felix band. Jag hade aldrig träffat honom förut, jag hade bara hört mycket om honom och sett honom på bilder och så.

-         Ja, det är jag! Jag tyckte väl att jag kände igen dig, kul att äntligen träffas. Felix har berättat mycket roliga saker om dig, sa jag och log.

-         Jag har hört mycket om dig också, han pratar om dig hela tiden. Det måste varit jobbigt att flytta ifrån han?

-         Haha, jasså? Ja, skitjobbigt! Men vi har kommit överens om att träffas varje helg, så ska till han i helgen. Ska inte du också till Stockholm i helgen?

-         Jo, jag åker också dit varje helg för att repa och så! Vi kan ju ha sällskap då.

-         Ja, precis! Kanon.

Resten av skoldagen gick faktiskt hyfsat fort tack vare Omar, han hade visat henne runt i skolan och de hade lärt känna varandra hyfsat bra för att bara ha träffats en dag.

-         Vi ses Mimmi! Sa Omar medans han låste upp sin cykel.

-         Det gör vi Omar, tack för att du visat mig runt och så! Skönt att ha någon man känner lite i alla fall, svarade jag.

-         Anytime! Sa han och blinkade och sedan cyklade han hemåt.

En kort stund senare kom Mimmis mamma så hon hoppade in i bilen.

-         Hur var det i skolan? Frågade hennes mamma direkt.

-         Förvånansvärt bra! Sa Mimmi och log.

Resten av bilresan satt dom tysta och Mimmi satt och log sitt fåniga leende hela tiden.

När de var hemma gick hon in på sitt rum och la sig i sängen och lyssnade på musik. Hon såg att hon hade fått två sms också, ett från Felix och ett från Omar. Felix skrev ’Hur var första skoldagen? Hamnade du i en bra klass? Miss you!’ och Omar skrev ’Lust att dra till någon pizzeria och köpa pizza?’. Mimmi ropade på sin mamma och frågade om det var okej och det var det, så hon svarade Omar ’Låter kanon! Vart ses vi?’. Några sekunder efter fick hon som svar ’Vart bor du? Jag hämtar dig på cykeln!’ Hon svarade sin adress och gick sedan ner och klädde på sig ytterkläderna. Efter fem minuter var Omar utanför.

-         Tjena! Limousinen är här, sa han och skrattade.

-         Haha, tja! Sjukt snygg limousin, svarade Mimmi och skrattade hon också.

Hon hoppade på där bak och sen började de cykla mot pizzerian. Det var ganska mycket ungdomar där trots att det bara var torsdag, men det var studiedag imorgon dock. Vissa kom fram till Omar och ville ta bild med honom och han ställde gärna upp.

De satte sig vid ett bord efter att ha beställt en varsin pizza, de snackade om allt mellan himmel och jord och skrattade hela tiden. Efter att de hade käkat drog de till en lekplats och satte sig och gungade och fortsatte snacka om verkligen allt.

Klockan var ganska mycket när Omar släppte av Mimmi utanför hennes hus.

-         Tack för ikväll! Sa Mimmi.

-         Tack själv du! svarade Omar och började cykla.

Mimmi gick in i badrummet och borstade tänderna och tvättade bort sminket, sen la hon sig i sängen med ett leende på läpparna. Sen slog det henne, hon hade inte svarat Felix. Hon tog upp mobilen och såg att hon hade fått tio sms och han hade ringt ett antal gånger. Hon skrev ett sms snabbt. ’Förlåt! Jag lever, jag mår bra. Skoldagen var förvånansvärt bra och jag hamnade i samma klass som Omar, har varit med honom ikväll också. Känns bra att ha någon man känner här. Miss you 2, ringer imorgon! Love you.’ Någon minut senare plingade hennes mobil till och han skrev ’Förstår du inte att jag blir orolig? Trodde det hade hänt något! Aha, okej..’. Det märktes att han hade blivit avundsjuk, inget jag älskar dig eller inte ens en puss. Men Mimmi var så trött så hon orkade inte svara, hon somnade med en klump i magen.

 

 

Ps. Förlåt, vet att detta kapitlet kommer upp två dagar för sent, men kolla in här klockan nio också så ska ni få se på en gottgörelse. Tack för att ni stannar kvar!!


Astrid skriver:

Jätte bra!

Svar: Tack så mycket!!
thefooofanpage.blogg.se

Wilma skriver:

Jätte bra! :D

Anonym skriver:

är dessa sanna eller har du kommit på allt? super duktig är du! :)

Svar: Detta är en novell jag har kommit på helt själv, tack så mycket! :)
thefooofanpage.blogg.se


Kommentera

Namn
Kom ihåg mig?

E-postadress (publiceras ej)


Webbplats


Kommentar